کتاب و نشر کودک در آینه 94 «کارنامه نشر کتاب کودک و نوجوان»

کتاب و نشر کودک در آینه 94 «کارنامه نشر کتاب کودک و نوجوان» به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) وقایع مختلفی در حوزه کتاب‌های کودک نوجوان در سال 94 در کشور رخ داد که از جمله مهمترین آنها انتخاب تعدادی کتاب کودک و نوجوان در جشنواره کتاب سال به عنوان کتاب برتر و شایسته تقدیر بود. در ادامه به برخی از مهمترین رویدادهای این حوزه اشاره شده است.

دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴پنجمین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان با سخنرانی پروفسور اولریش مارزولف، ایران‌شناس آلمانی، درباره بررسی ادبیات کودک و نوجوان زمان قاجار بر اساس فهرست کتاب‌های بچه‌خوانی و بررسی نسخه‌های خطی و تصویرهای نسخه‌های خطی در دوران قاجار کار خود را آغاز کرد.

جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، مراسم بزرگداشت نادر ابراهیمی، نویسنده و نمایشنامه‌نویس پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان‌ با حضور فرزانه منصوری، اسدالله شعبانی‌، محمد‌رضا یوسفی، سید‌علی کاشفی خوانساری، جمال‌الدین اکرمی، عزت‌الله الوندی، شهرام اقبال‌ زاده، سعید کیایی، منوچهر اکبرلو، عبدالعظیم فریدون‌ و جمعی از نویسندگان‌ کودک و نوجوان عصر جمعه 25 اردیبهشت‌ 94 در سرای اهل قلم کودک و نوجوان بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. شهرام اقبال‌‌زاده در این مراسم گفت: بسیاری از کارهای خوب ادبیات کودک و نوجوان در زمان گذشته متعلق به نادر ابراهیمی است؛ وی در سه قلمرو نهادسازی، گویه پردازی و کار خلاقه در ادبیات پیشرو بوده است و مسئولان باید تلاش کنند تا «بنیاد نادر ابراهیمی» زودتر شکل بگیرد.

دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴، سیزدهمین لاک‌پشت پرنده برگزیدگان خود را شناخت و همچنین نامزدهای نهایی بخش کودک و نوجوان و نقد و پژوهش سیزدهمین دوره جایزه قلم زرین از بین 187 کتاب، انتخاب و معرفی شدند.

چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴، جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی به کار خود پایان داد. سیدعباس صالحی، در آیین پایانی دهمین جشنواره سراسری ادبیات کودک و نوجوان رضوی که در شهرکرد برگزار شد، با بیان اینکه امام رضا(ع) بیش از هزار سال میزبان و میهمان کشور ایران بوده است، افزود: دینی که ایران اسلامی به امام رضا (ع) دارد بسیار بالاتر و فراتر از آن است که بخواهیم تصور کنیم و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی با همه وجود خود را مدیون امام رضا(ع) می‌داند.

شنبه 4 مهر 1394، مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره سپیدار باحضور دکتر معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، فریدون عموزاده خلیلی، رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و سیدرضا کروبی، مدیر عامل انتشارات فنی ایران، احمد مسجدجامعی، مصطفی رحماندوست، هوشنگ مرادی کرمانی، محمود برآبادی، مصطفی خرامان، فرهاد حسن‌زاده و علاقه‌مندان به محیط زیست، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. معصومه ابتکار در این مراسم گفت: تلاش می‌کنیم ضمن حمایت از کتاب‌های کودک و نوجوان در حوزه محیط زیست، آثار برگزیده این جشنواره را در مدارس استان‌های کشور طی مراسمی با حضور نویسنده یا مترجم کتاب به بچه‌ها معرفی کنیم.

همچنین همایش «کودکی در ایران» با حضور مصطفی معین، رئیس همایش؛ محمدسعید ذکائی، دبیر علمی همایش؛ نسرین نافعی، عضو هیات مدیره موسسه پژوهشی کودکان دنیا؛ شیوا دولت‌آبادی، مدیر عامل انجمن حمایت از حقوق کودکان؛ زینب غنی، دبیر اجرایی همایش؛ محمود برآبادی، شهرام اقبال‌زاده، حسین شیخ‌رضایی، نوش‌آفرین انصاری، سحر ترهنده و جمعی از نویسندگان و دست‌اندرکاران حوزه کودک و نوجوان عصر سه‌شنبه 7 مهر 94 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد و تا 8 مهر 94 ادامه داشت.

دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴، برای آشنایی کودکان و نوجوانان با کتاب و کتابداری و فضای کتابخانه‌ها، جشنواره‌ «بر بال‌های سیمرغ» در حوزه کودک و نوجوان در کتابخانه ملی برگزار شد. بچه‌ها در قالب این جشنواره، با مفاهیم مرتبط با فرهنگ کهن ایران مانند شاهنامه به عنوان یکی از آثار مکتوب کشور و هنرها و رشته‌های مرتبط با کتاب و کتاب‌آرایی آشنا شدند.

 شنبه 18 مهر94، مراسم بزرگداشت دکتر نوش‌آفرین انصاری با حضور حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای، حجت‌الاسلام محمود دعایی، مهدی محقق، شهرام اقبال‌زاده، مجید غلامی جلیسه، فریدون عموزاده خلیلی، هوشنگ مرادی کرمانی و جمع کثیری از نویسندگان، شاعران و دست‌اندرکاران حوزه کودک و نوجوان به همت موسسه خانه کتاب در خانه هنرمندان تهران برگزار شد.

همچنین در این روز، مراسم اختتامیه جایزه گوزن زرد در مراسمی با حضور فریدون عموزاده خلیلی، علی سیدآبادی، طاهره ایبد و جمعی از علاقه‌مندان، در انجمن نویسندگان برگزار شد. مجموعه «فلیکس» نوشته آنت لنگن و ترجمه محبوبه نجف‌خانی در بخش ترجمه و مجموعه «آواورزی با سی‌بی‌لک و الفبا ورزی با کاکا کلاغه» نوشته محمد هادی محمدی در بخش تالیف موفق به دریافت نشان گوزن زرد شدند.

چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹4، کارنامه نشر کتاب کودک و نوجوان 1393-1392 با حضور نوش آفرین انصاری، استاد علوم کتابداری و اطلاع رسانی؛ علی‌اصغر سیدآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی؛ علی بوذری، تصویرگر کتاب کودکان، محسن طائب، مدیر انتشارات پیدایش و مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل موسسه خانه کتاب، در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب رونمایی شد. مجید غلامی جلیسه در این مراسم، کتاب مورد نظر را اثری مرجع معرفی کرد و گفت: پژوهشگران، کتابداران، ناشران و دست‌اندرکاران حوزه کودک و نوجوان می‌توانند از اطلاعات و منابع ذکر شده در آن برای انجام پژوهش‌هایشان بهره‌مند شوند.

دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴، دومین سمینار بین‌المللی ادبیات کودک و نوجوان با حضور ۷۰ مقاله از ۱۷ کشور از سوی مجمع نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان ترکیه و شهرداری متطقه اسکودار استانبول از ۲۳ تا ۲۵ اکتبر، برابر با اول تا سوم آبان ماه  در شهر استانبول برگزار شد.

یکشنبه ۲۴ آبان 1394 نیز مراسم بزرگداشت جعفر ابراهیمی در نوزدهمین مراسم «شب شاعر» برگزار شد.

یکشنبه ۲۲ آذر ، نخستین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان همدان افتتاح شد.

دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴، نخستین جایزه ادبی- هنری مهدی آذریزدی که از سوی موسسه فرهنگی هنری ریحانه الرسول یزد با نمایندگی میرزامحمدکاظم عینی به عنوان ریاست اجرایی جایزه و حمایت علمی شورای کتاب کودک در مراسمی با حضور هادی خامنه‌ای، کامران فانی، مهدی محقق و نوش‌آفرین انصاری در هتل البرز برگزار شد.

شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴، جشن رونمایی دو فهرست از بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان که طی سال 93 منتشر شده بودند، برگزار شد و  یکشنبه ۲۷ دی نیز راه‌یافتگان به مرحله دوم جشنواره رمان پرنده آبی مشخص شدند.

در یکشنبه ۱۸ بهمن 1394 مراسم اختتامیه سی‌و‌سومین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست‌و‌سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال، با حضور دکترحسن روحانی، ریاست جمهوری اسلامی ایران، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد. در این مراسم اسامی آثار برگزیده معرفی شد. برگزیدگان در حوزه کودک و نوجوان عبارت بودند از: پستانداران ایران ج 2: سگ­سانان و کفتارها، تألیف علی گلشن، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 1393 و
کلیات و تاریخ ادبیات کودکان ایران: ادبیات کودکان در روزگار نو (1340 ـ 1357)، تألیف محمدهادی محمدی و زهره قایینی، تهران: چیستا، 10جلد، 1381 ـ 1393. 
همچنین شایستگان تقدیر این دوره عبارت بودند از: دفترچه خاطرات یک کلاغ، نوشته مژگان شیخی، تهران: انتشارات ذکر، 1393، شگفتی، تالیف آر. جی. پلاسیو، ترجمه پروین علی­‌پور، تهران: نشر افق، 1393، فرهنگنامه نجوم و ترجمه فضا، گروه مولفان، انتشارات نشر طلایی، 1393، 288 ص.: مصور، ماجراهای گربه کوچولو سفید، تالیف جف ورینگ، ترجمه سارا سید ناصری، بازنویسی حسین فتاحی، تهران: انتشارات ذکر، 1393.

همچنین در همین روز، هجدمین «جشنواره قصه‌گویی» کانون نیز برگزار شد و  در روز دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴نیز هشتمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان برگزیدگان خود را شناخت.

در چهارشنبه 12 اسفند ۱۳۹۴ برگزیدگان چهارمین دوره جایزه لاک‌پشت پرنده معرفی شدند. در این مراسم نشان طلایی و جایزه نقدی به علی گلشن برای کتاب «سگ‌سانان و کفتارها» و نشان طلایی لاک‌پشت پرنده نیز به کتاب «اقیانوس انتهای جاده» نوشته نیل گیمن و با ترجمه فرزاد فربد رسید.

دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴،​ در پنجاه و سومین سالگرد تأسیس شورای کتاب کودک، کتاب‌های برگزیده کودک و نوجوان در سال 93 معرفی شدند. در این مراسم از شانزدهمین جلد از «فرهنگنامه کودک و نوجوان» نیز رونمایی شد. همچنین کتاب «من آبی، من سبز» سروده صفورا نیری از انتشارات توکا در این مراسم به عنوان برگزیده سومین دوره جایزه ادبی عباس یمینی شریف و مجموعه سه‌گانه «اشوزدنگهه» نوشته آرمان آرین از انتشارات موج به عنوان برگزیده هفتمین دوره جایزه ادبی جعفر پایور معرفی شدند.

۰۳ فروردين ۱۳۹۵