مجموعه‌داران مطرح دنیا؛ بخش ششم

مجموعه‌داران مطرح دنیا؛ بخش ششم در پرونده آشنایی با مجموعه‌داران مطرح دنیا، به معرفی تعدادی  از این مجموعه‌‌داران می‌‌پردازیم. بر خلاف عادت معمول که بیشتر به مجموعه‌‌داران مرد ساکن آمریکا می‌پردازند، ما نهایت تلاش خود را کردیم تا بر افرادی که هنوز ناشناس هستند و از اقلیت‌ها هستند نیز بپردازیم. تعداد زنانی که در فهرست قرار‌دارند و همچنین زنان و مردان چینی که آینده روشنی در عالم هنر دارند، تحسین ‌برانگیز است.
این فهرست الفبایی در سال ۲۰۱۵ در سایت Artnet.com ، منتشر شده است.
ترجمه و گردآوری: یاسمن نوذری

فاطیما و اسکندر ملکی(انگلستان) Fatima and Eskandar Maleki
یاسمن نوذری هنر معاصر ایران هنر تجسمی هنر مجموعه داران مجموعه دار اقتصاد هنر فاطیما وهمسرش اسکندر ملکی(متولد ایران) مدیر عامل سابق شرکت نفت، از اعضای هیئت امنای تیت و Prix Pictet در لندن هستند. با وجود اینکه تمرکز اولیه آنها برجمع‌آوری آثار اساتید قدیم بوده است، به تازگی به خرید آثار هنرمندان معاصر مانند کریس اوفیلی Chris Ofili روی آورده‌اند.


مایکل و سوزان هورت(ایالات متحده‌ی آمریکا) Michael and Susan Hort
یاسمن نوذری هنر معاصر ایران هنر تجسمی هنر مجموعه داران مجموعه دار اقتصاد هنر مایکل و سوزان هورت، یکی از شناخته شده و محترم‌ترین زوج‌های مجموعه‌دار هستند که به انتخاب‌ها و خرید‌های جسورانه‌شان شهره می‌باشند. آنها حامیان هنرمندان جوان و نوپا هستند که حتی پیش از برگزاری نمایشگاه و شناخته شدنشان، اقدام به خریداری آثار آنها می‌کنند. به طور معمول، خانم و آقای هورت گزیده‌هایی از مجموعه ۳۰۰۰ تایی خود را در خانه‌ی چهارطبقه‌ی خود واقع در فریبکای منهتن به نمایش می‌گذارند. آنها در ۱۳ سال اخیر در هفته‌ی Arvory در خانه‌ی خود را برای عموم می‌گشایند. این گزیده‌ها که به کیوریتری جیمی کوهن-هورت، عروس آنها صورت می‌گیرد، شامل آثار هنرمندانی نظیر سیندی شرمن، توماس هاوسگو و جان کورین می‌باشد. این مجموعه روزانه ۳۰۰۰بازدیدکننده دارد. خانواده هورت با خرید آثارهنری و با تاسیس بنیاد غیرانتفاعی Rema Hort Mann (به یاد دختر متوفیشان) همواره از حامیان ارزشمند هنر می‌باشند.


ونگ جیان‌لین(چین) Wang Jianlin
یاسمن نوذری هنر معاصر ایران هنر تجسمی هنر مجموعه داران مجموعه دار اقتصاد هنر جیان‌لین، رئیس شرکت گروه واندا در دلیان و صاحب یکی از بزرگترین بنگاه‌های معاملات ملکی در چین، با سرمایه‌ای معادل ۱۸ میلیارد دلار، در کنار Jack Ma پولدارترن مرد چین محسوب می‌شود. وی اخیرا یک نقاشی پیکاسو به نام کلود و پالوما به قیمت ۲۸٫۲ میلیون دلار خریداری کرده‌است.
یاسمن نوذری هنر معاصر ایران هنر تجسمی هنر مجموعه داران مجموعه دار اقتصاد هنر


داکیس جوانو(یونان) Dakis Joannou
یاسمن نوذری هنر معاصر ایران هنر تجسمی هنر مجموعه داران مجموعه دار اقتصاد هنر کارخانه‌دار میلیاردر قبرسی- یونانی و بنیانگذار موسسه هنر معاصر DESTE در آتن، از اواسط دهه‌ی ۸۰ مشغول جمع‌آوری آثار هنری ممتاز خود بوده است. مجموعه‌ی وسیع او از دوره‌ها و جغرافیاهای متفاوت، شامل تندیس‌های باروکی، عتیقه‌های قبرسی، لباس‌های زنانه هوت کچور و طراحی و اسباب اثاثیه‌ی مدرن می‌باشد. علاقه‌مندی‌های معاصرتر او شامل هنرمندانی چون آندرو ویکوآ Andro Wekua، سث پرایس Seth Price، ویلیام کنتریج William Kentridge و
پاول آلتامر Pawel Althamer می‌باشد.یاسمن نوذری هنر معاصر ایران هنر تجسمی هنر مجموعه داران مجموعه دار اقتصاد هنر
یاسمن نوذری هنر معاصر ایران هنر تجسمی هنر مجموعه داران مجموعه دار اقتصاد هنر


جوزف لا(چین) Joseph Lau
یاسمن نوذری هنر معاصر ایران هنر تجسمی هنر مجموعه داران مجموعه دار اقتصاد هنر لا، با ثروتی معادل ۴٫۳ میلیارد دلار بیش از سی سال است که به جمع‌آوری آثار هنری مدرن و معاصر مشغول است و برای مجموعه‌ی وارهول خود شهرت زیادی دارد. او برای خرید پرتره‌ی مائوی وارهول به قیمت ۱۷٫۳ میلیون دلار، در سال ۲۰۰۶ و در حراج کریستی سرتیتر خبرها شد. وی در سال بعد نیز نقاشی Te poipoi گوگن را به قیمت ۳۹٫۲ میلیون دلار خریداری کرد.
یاسمن نوذری هنر معاصر ایران هنر تجسمی هنر مجموعه داران مجموعه دار اقتصاد هنر
یاسمن نوذری هنر معاصر ایران هنر تجسمی هنر مجموعه داران مجموعه دار اقتصاد هنر


ملوا باکسبام و ریموند لیرسی(ایالات متحده‌ی آمریکا) Melva Bucksbaum and Raymond Learsy
یاسمن نوذری هنر معاصر ایران هنر تجسمی هنر مجموعه داران مجموعه دار اقتصاد هنر باکسبام متولد واشینگتون (که از ابتدا می‌خواست هنرمند شود) و همسر دومش ریموند لیرسی، مدیریت سابق پوشش سرمایه، به جمع‌آوری آثار معاصر شهره هستند. اما در مجموعه‌ی آنها از پیتر پائول روبنس تا جیمز روزنکوییست James Rosenquist نیز کار وجود دارد. آنها اخیرا Hunting party اثر روزا لوی و نئو راخ را خریداری کردند. حامی جایزه‌ی۱۰۰٫۰۰ دلاری باکسبام در موزه‌ی ویتنی نیز ملوا باکسبام می‌باشد که به عنوان جایزه‌ی دوسالانه‌ی این موزه به همراه نمایشگاهی در موزه‌ی ویتنی به برنده‌ی خوش شانس تعلق می‌گیرد.
یاسمن نوذری هنر معاصر ایران هنر تجسمی هنر مجموعه داران مجموعه دار اقتصاد هنر


آرون و باربارا لوین(ایالات متحده‌ی آمریکا) Aaron and Barbara Levine
باربارا لوین اخیرا در مصاحبه‌ای با مجله‌ی Wall Street Journal گفته بود که ” خیلی‌ها معتقدند هنر مفهومی یک مشت مزخرف است.” و اقرار کرده بود که سلیقه‌اش بیشتر به هنر مینیمال گرایش دارد در حالیکه همسرش علاقه‌ی بیشتری به جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی و رئالیسم اجتماعی دارد. باربارا و آقای لوین در خانه‌ای چهارطبقه میان طراحی‌ها، عکس‌ها، کتاب‌ها، مجسمه‌ها و ویدیوهای پرفورمنس‌ها و آثار هنرمندانی چون رابرت بری، آن کاوارا، کریستوفر ویلیامز و مارسل دوشان( که ۲۵ اثر از او دارند)زندگی می کنند.
یاسمن نوذری هنر معاصر ایران هنر تجسمی هنر مجموعه داران مجموعه دار اقتصاد هنر


وجین لوپز(مکزیک) Eugenio López
یاسمن نوذری هنر معاصر ایران هنر تجسمی هنر مجموعه داران مجموعه دار اقتصاد هنر لوپز، از ورثه‌ی شرکت آبمیوه‌گیری مکزیک و از متولیان موزه‌ی MOCA در لوس‌آنجلس، در سال ۲۰۱۳ بزرگترین موزه‌ی خصوصی مکزیک را برای نمایش مجموعه‌ی شخصی خود تاسیس کرد. او نزدیک به ۲۰ سال پیش شروع به جمع‌آوری آثار برجسته‌ی هنر دهه‌ی ۶۰ کرد و بعد از آن بر روی هنرمندان مکزیکی و بین‌المللی هم دوره‌اش متمرکز شد. موزه به طراحی دیوید چیپرفیلد می‌باشد و حدود ۲۰۰۰ اثر از مجموعه‌ی ۲۷۰۰ تایی لوپز را در برمی‌گیرد. در این مجموعه کار هنرمندان بزرگی چون سای تومبلی، رابرت رائوشنبرگ، جف کونز و دمین هرست وجود دارد.
یاسمن نوذری هنر معاصر ایران هنر تجسمی هنر مجموعه داران مجموعه دار اقتصاد هنر


ژو لو(چین) Jho Low
یاسمن نوذری هنر معاصر ایران هنر تجسمی هنر مجموعه داران مجموعه دار اقتصاد هنر ژو لو، سرمایه گذار مالزیایی، که پنت هاوسی به قیمت ۳۰٫۵۵ میلیون دلار در طبقه‌ی ۷۶ مرکز Time Warner خریداری کرده است، به تازگی به عنوان خریدار نقاشی Dustheads ژان میشل باسکویت به قیمت ۴۹ میلیون دلار شناخته شده است. در روزنامه‌ی نیویورک تایمز گزارش شده بود که او تنها آثاری بالای ۲۰،۳۰ و ۴۰ میلیون دلار می‌خرد.

۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵