زهرا صبری : نیاز بر راه اندازی موزه عروسک در ایران

زهرا صبری : نیاز بر راه اندازی موزه عروسک در ایران

زهرا صبری امروز شنبه ۶ آذرماه در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی در خصوص برپایی نمایشگاه عروسک های گروه تئاتر «یاس تمام» در موزه توپیک شهر تولوسا پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود گفت: برنامه ریزی برای برپایی این نمایشگاه از ۴ سال پیش شروع شد. بعد از اجرای نمایش «زمین و چرخ» در شهر بارسلونا، موزه توپیک در شهر تولوسا رفتم که موزه ای بسیار بزرگ و تأثیرگذار است. در این موزه عروسک های سنتی کشورهای مختلف نگهداری می شوند. تنها عروسک ایرانی موجود در این نمایشگاه در آن زمان، عروسک «مبارک» بود که توسط آقای بهروز غریب پور به موزه اهدا شده بود. من نیز عروسک «پهلوان کچل» را به موزه اهدا کردم.

وی ادامه داد: چند ماه بعد از سفر من به موزه توپیک، مدیر وقت موزه با من تماس گرفت و خواستار ساخت ۴ تا ۵ عروسک سنتی ایرانی برای موزه شد. من طی چند ماه حدود ۱۱ عروسک سنتی ایرانی را بدون دریافت ریالی پول، برای موزه توپیک ساختم و به موزه اهدا کردم. بعد از فوت مدیر سابق موزه، مدیر جدید موزه توپیک از من دعوت کرد تا به مدت ۶ ماه عروسک های آثار خود را در این موزه به نمایش بگذارم.

سرپرست گروه تئاتر «یاس تمام»، اظهار کرد: برای کسی که عروسک های آثارش در انبار خانه های دوستانش نگهداری می شود، پیشنهاد برگزاری نمایشگاهی چند ماهه در کشوری اروپایی نکته مهمی است. تعدادی از عروسک های ۶ نمایش من در بالکن خانه مهدی شاه پیری، تعدادی در ابنار خانه رکسانا بهرام و تعدادی در خانه عروسک نگهداری می شدند. این در حالی است که موزه توپیک اعلام کرد که این عروسک ها پر از خلاقیت هستند و خواهانشان است.

صبری یادآور شد: ساخت عروسک های آثارم بسیار سخت و هزینه بر بود ولی به دلیل نبود مکانی مناسب برای نگهداری آن ها، بید به تعدادی از آن ها در انباری زد و من مجبور شدم که ساعت ۹ شب آن ها را بیرون بگذارم تا برده شوند.

وی با اشاره به ترمیم عروسک های آثار گروه «یاس تمام» در تهران برای ارائه در نمایشگاه موزه توپیک شهر تولوسا، گفت: موزه توپیک دارای سالن تئاتر، کارگاه کار با اشیاء و عروسک برای کودکان است و نکته جالب این است که مکانی برای اسکان مهمانان دارد.

این کارگردان با سابقه تئاتر عروسکی با بیان اینکه موزه توپیک تنها مرکز جامع برای تئاتر عروسکی در اروپا است، توضیح داد: در اهداف راه اندازی این موزه اعلام شده که موزه توپیک ۴ قسمت دارد؛ توسعه  و ترویج، پژوهش و تحقیق، کارآموزی مداوم و قسمت نگهداری و حفاظت.

صبری تصریح کرد: ۲۷ سال است که تئاتر عروسکی کار می کنم و خیلی سخت است با وجود اینکه تئاتر کار می کنید ولی وقتی واژه عروسک به میان می آید، به لحاظ ارزشگذاری یک پله پایین تر از تئاترهای زنده قرار می گیرید. در حالیکه همه تئاتر کار می کنیم و این تئاترها دارای یک ارزش هستند. کسانی که تصمیم گیرنده هستند باید نگاه درستی به جامعه تئاتر عروسکی داشته باشند.

کارگردان تئاترهای عروسکی «زمین و چرخ» و «طوطی پر» ادامه داد: مانده ام که ۴ تا ۵ ماه بعد که باید عروسک های خود را به ایران بازگردانم، آن ها را در کجا نگهداری کنم. بارها تصمیم گرفته شده که موزه عروسک در ایران ساخته شود ولی به سرانجام نرسیده است. تمام امید من به خانم مرضیه برومند است که در خصوص موزه عروسک اقدامی انجام دهد.

وی درباره نمایشگاه برپا شده از آثار گروه «یاس تمام» در موزه توپیک، توضیح داد: این نمایشگاه با عنوان «رویاپردازی از ایران» و با حضور بیش از ۲۰۰ عروسک از نمایش های «هشت لحظه»، «طوطی پر»، «زمین و چرخ»، «خانه برناردا آلبا»، «تا یک بشمار» و «ننه دلاور» برپا شده است. در برگزاری این نمایشگاه منیر مولوی زاده، رضا عباس پور، رضا بهرامی، رضا مهدیزاده، فاطمه عباسی، زهرا جواهری و رضا موسوی همکاری داشتند که باید از آن ها که بدون ریالی چشمداشت این همکاری را انجام دادند، تشکر کنم. همچنین نمایشگاه عکسی توسط رضا موسوی و داریوش محمدخانی از نمایش «خانه برناردا آلبا» نیز در بخش دیگر موزه توپیک برپا شده است.

صبری افزود: همچنین باید از مدیر موزه توپیک، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا نیز تشکر کنم. برای من جای افتخار داشت که در روز افتتاحیه این نمایشگاه مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و همچنین مهرداد رایانی مخصوص مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی در موزه توپیک حضور پیدا کردند. این اتفاق فرهنگی خوبی بود که رخ داد.

سرپرست گروه تئاتر «یاس تمام» در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری تور فرانسه اجراهای نمایش «تا یک بشمار» بلافاصله بعد از افتتاح نمایشگاه عروسک های گروه در موزه توپیک اسپانیا، گفت: ما نمایش «تا یک بشمار» را در ۴ شهر کان، اولورون، تورنفیل  و تولوس کشور فرانسه به صحنه بردیم. من پیش از این بیش از ۲۰ سفر بین المللی داشته ام ولی این اولین بار است که به صورت تور اثری را در یک کشور خارجی اجرا کردم.

دوشنبه,۸ آذر ۱۳۹۵


۰۸ آذر ۱۳۹۵