برترین‌های هجدهمین جشنواره کتاب‌ کودک و نوجوان کانون معرفی شدند

برترین‌های هجدهمین جشنواره کتاب‌ کودک و نوجوان کانون معرفی شدند

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در مراسمی که عصر روز پنج‌شنبه 2 دی 1395 با حضور مدیرعامل کانون، رییس و دبیر جشنواره، جمعی از نویسندگان کتاب‌های کودک و نوجوانان و مسوولان استان آذربایجان شرقی برپا شد، هیئت داوران در 9 بخش هم‌چون شعر، داستان تالیف و ترجمه، علمی ‌و آموزشی، دینی، بازنویسی، زندگی‌نامه، نمایش‌نامه‌، تصویرگری، گرافیک و طراحی روی جلد، برترین‌های سال‌های 1393 و 1394 را معرفی کردند.
بر همین اساس، داوران بخش «نمایش‌نامه» شامل حسن دادشکر، منوچهر اکبرلو و احمد شهدادی، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه‌ی 30میلیون ریالی را به نمایش‌نامه‌های «ما، همان جمع پراکنده»، «جعبه‌ی خیال» و «زنگ اول: تاریخ»، تألیف فریده شیرژیان، به‌دلیل تلاش مستمر برای استفاده از تئاتر در خدمت آموزش، وجود پشتوانه پژوهشی و کارگاهی با حضور دانش‌آموزان برای رسیدن به یک نمایش تعلیمی و نگارش آن از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هدیه کرد.
بخش «تصویرگری، گرافیک و طراحی روی جلد» نیز آخرین بخش این جشنواره بود که داوری آن را محمدعلی بنی‌اسدی، اکبر نیکانپور و شاپور حاتمی به عهده داشتند.
این داوران در گروه کودک و خردسال، در زمینه‌ی کتاب‌سازی، لوح تقدیر و کارت هدیه‌ی 20میلیون ریالی را به صورت مشترک به مجموعه «کتاب‌های کشویی» از انتشارات شهر قلم، و کتاب «به! به!» کار سمانه قاسمی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌دلیل تلاش برای کتاب‌سازی متفاوت و استفاده از قابلیت‌های صحافی مورد قبول، اهدا کرد.

در بخش طراحی گرافیک (صفحه‌آرایی) رده‌ی کودک

هیئت داوران، لوح تقدیر و کارت هدیه‌ی 20میلیون ریالی را به صورت مشترک به مجموعه‌ی «شاهنامَک» کار سعید خالقی از انتشارات چکه، و کتاب «من و مامان و مدرسه» کار کامران مهرزاده از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌دلیل گرافیک روان و راحت، سپیدخوانی مناسب و تنوع صفحات، تقدیم کرد.
در عین حال،
در بخش طراحی جلد حوزه کودک

گروه داوری، لوح تقدیر و کارت هدیه‌ی 20میلیون ریالی را به صورت مشترک به مجموعه‌ی «قصه‌ای که دوستش دارم» کار حبیب ایلون از انتشارات پیدایش و کتاب‌ «اژدهای عینکیِ کله اره‌ای» کار مریم یکتافر از انتشارات علمی و فرهنگی به‌دلیل انتخاب هوشمندانه‌ی گرافیک با توجه به داده‌های تصویرگر و تایپوگرافی مناسب و خوانا هدیه کرد.

در بخش تصویرگری رده‌ی کودک،

هیئت داوران، لوح تقدیر و کارت هدیه‌ی 20میلیون ریالی را به صورت مشترک به کتاب‌های «ای میهن من، ایران»، کار سروناز پریشانزاده از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و «شبح ترسو»، کار عاطفه ملکی‌جو از انتشارات چکه را به‌دلیل تلفیق مناسب عکس و طراحی و اغراق‌های فرمی مناسب با حال و هوای قصه و دوری از کلیشه‌های کتاب‌های مرسوم و وفاداری به متن تقدیم می‌کند.
هم‌چنین هیئت داوران با احترام به سابقه تصویرگر، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه‌ی 30میلیون ریالی را به کتاب «با عددها دوست می‌شوی؟» علی خدایی، به‌دلیل یافتن راه‌حل‌های تازه و مناسب برای آموزش اعداد به کودکان از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تقدیم می‌کند.

در بخش طراحی گرافیک (صفحه‌آرایی) رده‌ی نوجوان

لوح تقدیر و کارت هدیه‌ی 20میلیون ریالی به کتاب «پرنده‌ای بود که شباهت به هیچ پرنده‌ای نداشت»،  به‌دلیل رفتار خلاقانه در جهت بیان متن داستانی برای مخاطب و جریان متن و تصویر در یکدیگر در عین استقلال، از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهدا شد.
در بخش طراحی جلد

هیئت داوران، لوح تقدیر و کارت هدیه‌ی 20میلیون ریالی را به مجموعه‌ی «رمان نوجوان امروز»، کار پژمان رحیمی‌زاده به‌دلیل نقش پررنگ تصویرسازی‌های روی جلد که حال و هوای ویژه‌ای به فرمت جلد داده و ارتباط مناسب با مخاطب نوجوان، از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص داد.
در عین حال در بخش تصویرگری

گروه داوری، لوح تقدیر و کارت هدیه‌ی 20میلیون ریالی را به صورت مشترک به کتاب‌های «نامه‌های خیس»، کار محمود حسینی و «می‌ترسم یادت برود دوستم داشتی» کار علیرضا پورحنیفه به‌دلیل جستجوی خلاقانه در تصویرسازی شعر برای نوجوانان از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هدیه کرد.تقدیر از مدیران نشر کودک و نوجوان

بر اساس این گزارش، هیئت داوران جشنواره، لوح تقدیر را برای تولید مجموعه‌ی 16 جلدی «سرداران ایران زمین» به مدیر گروه کودک و نوجوان انتشارات امیرکبیر مصطفی رحماندوست تقدیم کرد.
هم‌چنین لوح تقدیر برای تولید مجموعه‌ی «قصه‌ای که دوستش دارم» و کتاب «حبیب و میرزا شیپور» به مدیر انتشارات پیدایش محسن طائب تقدیم شد.
در عین حال، لوح تقدیر برای تولید کتاب «دوست بزرگ» نیز به مدیر انتشارات کتاب نیستان، سیدمهدی شجاعی و لوح تقدیر برای تولید کتاب‌های‌ «این‌طوری» و «اژدهای عینکیِ کله اره‌ای» هم به مدیر انتشارات علمی و فرهنگی، دکتر مسعود کوثری هدیه شد.
در همین‌حال، لوح تقدیر برای تولید کتاب‌ «لحظه‌ی پرواز» هم به مدیر انتشارات آوای قلم، مهدی خانی و لوح تقدیر برای تولید کتاب «خیال باف» نیز به مدیر انتشارات منظومه خرد، خیریه‌بیگم حائری‌زاده تقدیم شد.
لوح تقدیر برای تولید کتاب‌های‌ «من بُدو، پنگوئن بُدو»، «قِچ قِچ»، «آوازهای سیب‌زمینی»، «ما، همان جمع پراکنده»، «جعبه‌ی خیال»، «زنگ اول: تاریخ»، «زیبا صدایم کن»، «سایه‌ی هیولا»، «به! به!»، «من و مامان و مدرسه»، «ای میهن من، ایران»، «با عددها دوست می‌شوی؟»، «پرنده‌ای بود که شباهت به هیچ پرنده‌ای نداشت»، «نامه‌های خیس»، «می‌ترسم یادت برود دوستم داشتی» مجموعه‌ی 3 جلدی «اسم من» و مجموعه‌ی «رمان نوجوان امروز» هم به مدیر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نورا حق‌پرست اهدا شد.
محمدهادی محمدی مدیر انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برای تولید کتاب‌ «پرنده‌ قرمز»، کاظم طلایی مدیر انتشارات طلایی برای تولید کتاب‌های «بیایید داستان بنویسیم» و «بیاید شعر بگوییم» و علیرضا سبحانی‌نسب مدیر انتشارات جمال برای تولید کتاب «خدایا اجازه!» نیز لوح داوران را دریافت کردند.
لوح تقدیر برای تولید مجموعه‌ی 20 جلدی «راز نقاشی‌های قشنگ» به سیداحمد میرزاده مدیر انتشارات به‌نشر، لوح تقدیر برای تولید مجموعه‌ی ‌«کتاب‌های کشویی» به زینت‌السادات خوش‌نشین مدیر انتشارات شهرقلم و لوح تقدیر برای تولید مجموعه‌ی «شاهنامَک» و کتاب «شبح ترسو» به مسعود صفوی مدیر انتشارات چکه از دیگر جوایز این جشنواره بود.
هجدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان، درحالی برگزیدگان خود را معرفی کرد که کانون استان آذربایجان شرقی میزبان 50 نویسنده کتاب‌‌های کودک و نوجوان در همایش «کودک، کتاب، جامعه» بود. 

۱۳۹۵ پنج شنبه ۲ دی


۰۲ دى ۱۳۹۵