شهرام‌نیا: حضور تصویرگران ایرانی در مجامع بین‌المللی باید بیش‌تر شود

شهرام‌نیا: حضور تصویرگران ایرانی در مجامع بین‌المللی باید بیش‌تر شود

امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیر موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، در این مراسم به سابقه پانزده ساله‌اش در حوزه تولید و نشر کتاب‌های کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: بر اساس سابقه و تجربه‌ای که در این حوزه دارم همواره نیاز به برگزاری چنین کارگاه‌هایی را احساس می‌کردم و علاقه دارم از سوی موسسه نمایشگاه‌ها از این حرکت فرهنگی حمایت کنم.

وی ادامه داد: موسسه نمایشگاه‌ها در دو دوره گذشته با تعاملاتی که با انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و انجمن تصویرگران داشته است از این مسابقه حمایت کرده است. در این دوره هم با توجه به بالندگی و رشدی که در کارگاه خلق کتاب تصویری دیده شد این حمایت را بیشتر کردیم.

حضور تصویرگران در مجامع بین‌المللی کمتر از توان و ظرفیت موجود است

به گفته این مقام مسئول، واقعیت این است که  ظهور و بروز ما در حوزه تصویرگری در مجامع بین‌المللی کمتر از توان، ظرفیت و استعداد ما بوده و تعداد کمی از آثار تصویرگران ما توانسته‌ قابلیت مطرح شدن و درآمدزایی در مجامع جهانی را پیدا کنند.

شهرام‌نیا تصریح کرد: به نظر می‌رسد این مشکل در عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف مرتبط بوده است و برگزاری کارگاه‌هایی از این دست می‌تواند گام مهمی در رفع این مشکل باشد. همکاری موسسه نمایشگاه‌ها به خاطر توانایی که در ایجاد ارتباط با نمایندگی‌های نشر در بازارهای جهانی دارد با انجمن‌های تصویرگران و نویسندگان کودک و نوجوان به خاطر توانایی که در شناسایی استعدادها و گرد هم آوردن آنها دارد، می‌تواند موجب مطرح شدن تصویرگران ما در سطح جهانی شود.

به گفته وی، نمایشگاه‌های بین‌المللی و نمایشگاه‌های استانی امکان و فرصت خوبی برای ظهور و بروز استعدادهای موجود در این حوزه است. باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود. هدف نهایی ما گسترش و رونق تصویرگری و معرفی استعدادهای موجود در سطح ملی و بین‌المللی است.

تداوم این کارگاه می‌تواند استعدادهای نهفته را شکوفا کند

فریدون عموزاده خلیلی، هم در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از به ثمر رسیدن کارگاه خلق کتاب تصویری بیان کرد: آثار خلق شده در این دوره از کارگاه نسبت به دوره‌های قبلی پیشرفت قابل توجهی داشت و این امید را می‌دهد که این فرآیند خلق کتاب‌های تصویری در قالب تیم‌های دونفره «نویسنده- تصویرگر» تبدیل به یک نهاد شود. بر این اساس انجمن نویسندگان و تصویرگران و موسسه نمایشگاه‌ها بنا دارند این نهاد را پایه‌گذاری کنند و پایان این دوره نشان‌دهنده پایان این فرآیند نیست بلکه آغازی است برای پایه‌گذاری این نهاد تا در طول سال هم بتوانیم به فعالیت این کارگاه ادامه دهیم.

به گفته رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، تداوم این کارگاه در ترم‌های مختلف با هنرجویان متفاوت می‌تواند استعدادهای نهفته را شکوفا کند. همچنین این تداوم می‌تواند برای موسسه نمایشگاه‌ها هم مفید باشد، زیرا موسسه می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق‌تری برگزیدگان دوره‌های مختلف این کارگاه‌ها را به نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی اعزام کنند.

۰۵ اسفند ۱۳۹۵


۰۵ اسفند ۱۳۹۵