بلندخوانی برای دانش آموزان چگونه است ?

بلندخوانی برای دانش آموزان چگونه است ?
بلندخوانی برای دانش آموزان چگونه است

چرا بلندخوانی برای دانش آموزان مفید است؟

برای بسیاری از دانش‌آموزان، اندیشه‌های نوشته‌شده در یک متن زمانی زنده می‌شوند که آن متن بلند خوانده شود. بلندخوانی برای دانش آموزان این امکان را به آن‌ها می‌دهد که به متن دسترسی پیدا کنند و مهارت‌هایشان را به‌عنوان یک شنونده فعال، بالا ببرند.

گوش دادن به خوانندگان ماهر، یک الگو از خواندن روان و سلیس را برای دانش آموزان فراهم می‌کند و به آن‌ها، به‌ویژه دانش آموزان یادگیرنده زبان انگلیسی کمک می¬کند که بتوانند با تلفظ واژه‌های ناآشنا، آشنا شوند. با به وجود آوردن امکان بلندخوانی برای دانش آموزان، روحیه‌ی فعالیت گروهی در کلاس تقویت می‌شود و تمرکز را از روی آموزگار به‌عنوان تنها منبع اطلاعات برمی‌دارد.

چگونه بلندخوانی انجام دهیم

۱. یک متن را انتخاب کنید

بسیاری از متن‌ها برای بلندخوانی مناسب هستند. ممکن است برای برخی از دانش آموزان مشکل باشد بتوانند روی متنی تمرکز کنند که بیش از دو صفحه است؛ اما اگر متن دارای داستانی جذاب باشد، می‌تواند توجهشان را برای مدت مناسبی جلب کند. از دانشتان درباره‌ی دانش آموزان استفاده کنید و در کنار محتوا، متنی را انتخاب کنید که دارای تعداد صفحات مناسب باشد.

۲. بلند بخوانید

هنگام بلندخوانی، خیلی بهتر است که کودکان نمونه‌‍ای از متن را داشته باشند تا بتوانند آن را دنبال و در آن یادداشت‌برداری کنند. آموزگار یا یک داوطلب می‌تواند خواندن متن را شروع کند و تعداد مشخصی خط یا یک بند را بخواند. راه‌های بسیاری هستند که بتوان یک برنامه بلندخوانی را ساختارمند کرد:

  • دانش آموزان می‌توانند به ترتیبی که نشسته‌اند آغاز به خواندن کنند (مانند سیستم میزگرد) و این ترتیب تا زمانی ادامه پیدا کند که متن تمام شود. گاهی آموزگار این اجازه را به دانش آموزان می‌دهد که در صورت تمایل هنگام نوبتشان نخوانند.
  • بلندخوانی‌ها می‌توانند به سیستم پاپ کرنی شبیه باشند. به این ترتیب زمانی که دانش آموزی خواندن را متوقف می‌کند، دیگری شروع به خواندن می‌کند.
  • آموزگار می‌تواند از دانش آموزان بخواهد که بخش خاصی از متن را بخوانند. اغلب آموزگاران آن را به‌عنوان مشق به دانش آموزان می‌دهند تا بتوانند شب قبل خواندن آن را تمرین کنند.

درحالی‌که متن خوانده می‌شود، دانش آموزان می‌توانند روی متن خودشان علامت بزنند یا در صفحه‌ای دیگر یادداشت‌برداری کنند. بسیاری از آموزگاران هنگام بلندخوانی برای دانش آموزان از آن‌ها می‌خواهند که زیر کلمه‌های مهم داخل متن یا بندها خط بکشند یا رنگی¬شان کنند و در کناره‌های صفحه، پرسش‌هایشان را بنویسند. گاهی آموزگار برای کودکان پرسش‌هایی طرح می‌کند که در هنگام خواندن متن، جواب آن‌ها را پیدا کنند.

۳. برای دادن توضیحات، خواندن را متوقف کنید

بسته به مدت بلندخوانی، ممکن است بخواهید که پس از هر بند صبر کنید و مطمئن شوید که همه متن را فهمیده‌اند، کج‌فهمی‌ها را برطرف کنید و از دانش آموزان بخواهید که درباره‌ی ادامه‌ی داستان حدس بزنند.

۴. برخی از قسمت‌ها را دوباره بخوانید

اگر قسمت‌های ویژه‌ای هستند که می‌خواهید روی آن‌ها تاکید کنید، می‌‌توانید از دانش آموزان بخواهید که آن‌ها را دوباره بخوانند. دانش آموزان اغلب هنگامی که متن را دوباره می‌خوانند، اندیشه‌ها و واژه‌های جدیدی به ذهنشان می‌رسد. یا پس از بلندخوانی برای دانش آموزان می‌توانید از آن‌ها بخواهید که متن را دوباره در سکوت برای خودشان بخوانند.

برگردان: مهگل محمدی

در این مقاله بر اهمیت بلندخوانی برای دانش آموزان تاکید شده است و به دو پرسش رایج «چرا بلندخوانی مفید است؟» و «چگونه آن را انجام دهیم؟» پاسخ داده شده است.

۰۹ آبان ۱۳۹۶